بلاگ - مرکز روانشناسی و روانپزشکی برگ سبز

انحراف جنسی (پارافیلیا) چیست؟ + انواع، دلایل و درمان

انحراف جنسی یا پارافیلیا به دسته‌ای از مسائل و روابط جنسی گفته می‌شود که حالتی غیرقابل قبول از سوی جامعه دارند؛ اما باعث برانگیختگی فرد می‌شود. انحراف جنسی یکی از اختلالات روان به شمار می‌آیند و نیازمند درمان سریع و فوری هست تا هم برای فرد و هم اطرافیان او مشکلات جدی به وجود نیاورد.

اهمال کاری

اهمال کاری چیست؟ + انواع، دلایل و راهکارهای مقابله

اهمال کاری یکی از مشکلاتی است که اغلب ما امروزه با آن درگیر هستیم. به تعویق انداختن کارها برای زمان بهتر به نوعی اهمال کاری شناخته می‌شود. به عنوان مثال، هربار که تصمیم به شروع رژیم گرفتن می‌کنیم، آن را به ابتدای ماه بعد موکول می‌کنیم؛ یا اغلب ما منتظر رسیدن یک شنبه هستیم تا ورزش کردن را از آن روز شروع کنیم؛ یا وقتی می‌خواهیم یک صحبت جدی با رئیسمان داشته باشیم، آن را به فردا موکول می‌کنیم.

اختلال مهرطلبی

اختلال مهرطلبی + تشخیص، علائم و درمان

اختلال مهرطلبی یکی از الگوهای رفتاری مخرب در افراد است که می‌تواند مشکلات زیادی را هم برای خود فرد و هم اطرافیان او به وجود آورد. افرادی که دچار اختلال مهرطلبی هستند، مدام نیاز به تایید و محبت از طرف دیگران دارند. مهرطلبی در واقع تلاش و تقلای فرد برای دوست داشته شدن از سوی افراد است که در نهایت نتیجه معکوس خواهدداشت و باعث تنهایی فرد می شود. مهرطلبی یکی از رایج ترین الگو های رفتاری آسیب زا است که می تواند روان فرد را آزرده و آسیب های جدی به روابط فرد وارد کند.

برای رابطه جنسی با همسرتان برنامه‌ریزی کنید

رابطه جنسی یکی از مهم‌ترین بخش‌های زندگی مشترک به حساب می‌آید و کم‌رنگ شدن و تبدیل به اولویت چندم شدن آن در رابطه می‌تواند تاثیرات مخربی در زندگی زناشویی داشته باشد. دغدغه‌ها و مشکلات زندگی روزمره می‌توانند مانع خواب، ورزش و همینطور داشتن رابطه جنسی منظم شوند. در بسیاری از روابط، برقراری رابطه جنسی اهمیت کمی داشته و زوجین با وجود تمایل به انجام آن، به علت وجود مسائل مهم‌تر و خستگی‌های ناشی از کارهای سنگین روزانه تا حد زیادی از آن غافل می‌شوند. برای برخی از زوجین ممکن است اهمیت آن بسیار کم و در حد اولویت‌های آخر زندگیشان باشد.

طرحواره آسیب پذیری؛ علائم، علل و درمان

طرحواره آسیب پذیری یا تله آسیب پذیری یکی دیگر از انواع طرحواره های مخرب و منفی است که ممکن است برخی از ما دچار آن باشیم. طرحواره آسیب پذیری تاثیرات منفی زیادی روی زندگی فردی شما خواهد داشت. معمولا افرادی که دچار طرحواره آسیب پذیری می‌شوند، یک اضطراب و نگرانی دائمی همراه خود دارند و مدام نگران این موضوع هستند که از طرف دیگران یا محیط دچار آسیب‌های مختلف شوند.

نحوه برخورد صحیح با همسر عصبی و پرخاشگر

زندگی‌های مشترک بسیاری به علت عدم آگاهی از نحوه مدیریت خشم و نحوه برخورد با همسر پرخاشگر دچار مشکلات جدی شده و حتی به جدایی ختم شده است. اگر در رابطه‌ای باشید که یکی از طرفین مبتلا به حدی از پرخاشگری باشد، طرف مقابل نیازمند سعه صدر و خرد بالایی می‌باشد تا بتواند اوضاع را تحت کنترل قرار دهد.

رفتار درمانی شناختی

رفتاردرمانی شناختی یا درمان رفتاری شناختی (CBT) چیست؟

رفتار درمانی شناختی که به عنوان درمان رفتاری شناختی نیز شناخته می‌شود، یکی از جدیدترین و کارآمدترین متدهای روانشناسی است که توانسته است انقلابی در عرصه روانشناسی و روان درمانی به وجود آورد. امروزه بسیاری از روانشناسان بزرگ و مطرح دنیا، از رفتار درمانی شناختی برای درمان بسیاری از اختلالات مثل اختلال اضطراب، افسردگی و … استفاده می‌کنند و این روش توانسته‌ است به‌خوبی اثرات خود را نمایان کند.

تربیت جنسی کودک؛ چگونگی آموزش مسائل جنسی به کودک

تربیت جنسی کودک یکی از مسائل مهم فرزندپروری به شمار می‌آید. یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های والدین، نحوه آموزش و آگاهی رسانی به کودکان در رابطه با مسائل جنسی می‌باشد. با وجود افزایش آگاهی عمومی، همچنان پدر و مادرهای زیادی وجود دارند که از اهمیت آگاه‌سازی کودکان در رابطه با مسائل جنسی غافل بوده و حتی آن را ناصحیح قلمداد می‌کنند. این آموزش‌ها که در کشورهای توسعه یافته به صورت سیستماتیک وجود دارد، به کاهش قابل توجه کودک‌آزاری و بارداری ناخواسته دختران در سنین نوجوانی منجر شده است. با توجه به فقدان سیستم آموزشی نظام‌مند در کشور ایران، بخش عمده‌ای از تربیت جنسی کودک بر عهده والدین خواهد بود.

افسردگی بارداری

افسردگی دوران بارداری؛ علائم و درمان

افسردگی دوران بارداری، یکی از انواع افسردگی است که ممکن است برخی از خانم‌ها در دوران بارداری خود آن را تجربه کنند. با توجه به تاثیری که این موضوع روی سلامت روان مادر و حتی سلامت جنین دارد، بسیار مهم است که افسردگی دوران بارداری را بشناسید و با علائم آن آشنا باشید؛ تا در صورت مشاهده علائم آن در خود یا اطرافیانتان، خیلی سریع بتوانید برای درمان افسردگی دوران بارداری اقدام کنید.

سندرم ایمپاستر؛ دلایل، نشانه‌ها و درمان آن

سندرم ایمپاستر، به مجموعه‌ای از نشانه‌ها و علائم گفته می‌شود که باعث می‌شود فرد موفقیت‌های خود را ناشی از خوش‌شانی و عوامل دیگر بداند، نه تلاش و پشتکار خودش. احتمالا شما هم در زندگی خود با افرادی مواجه بوده‌اید که پس از کسب هر موفقیتی، به عنوان مثال ترفیع شغلی، گرفتن نمره خوب، پیدا کردن یک شغل خوب و … این موفقیت را ناشی از خوش شانسی و کمک دیگران می‌دانند و تلاش‌های خود را در این موفقیت بی‌تاثیر می‌شمارند. این دسته از افراد، دچار سندرم ایمپاستر شده‌اند.

اسکرول به بالا