تروما یا ضربه روحی چیست؟ - مرکز روانشناسی و روانپزشکی برگ سبز
تروما

تروما یا ضربه روحی چیست؟

تروما یا ضربه روحی، یکی از اختلالات روانشناسی است که معمولا افراد پس از حادثه‌ای خاص مثل تصادف یا بلایای طبیعی یا مشکلات شدید زندگی تجربه می‌کنند. معمولا تروما در شرایطی به وجود می‌آید که فرد استرس و تنش زیادی را بابت موضوعی خاص تجربه کند. تروما می‌تواند تاثیر بسیار زیادی روی سلامت روان و زندگی شخصی فرد بگذارد.

علاوه بر آسیب‌های روحی که تروما به فرد وارد می‌کند، تروما با آسیب‌های جسمی نیز همراه است و از این نظر نیز سلامت فرد را تهدید می‌کند؛‌ از این رو بسیار مهم است که علائم تروما را بشناسید و در صورت بروز هر یک از این علائم در خود یا اطرافیانتان، هرچه سریع‌تر به یک روانشناس مراجعه کنید.

در بسیاری از مواقع، خانواده‌ها و دوستان، فرد را پس از تجربه‌ حادثه‌ای تلخ رها می‌کنند؛ در صورتی که علائم تروما می‌تواند ماه‌ها پس از حادثه خود را نمایان کند و فرد را درگیر کند؛‌ پس بهتر است نسبت به علائم تروما و ضربه روحی حساس باشید.

تجربه‌های دردناک و به دنبال آن تروما می‌تواند زندگی شخصی شما را به شدت تحت تاثیر قرار دهد؛ در بسیاری از مواقع، آثار تجربه دردناک تروما می‌تواند تا سال‌ها پس از حادثه نیز با شما همراه باشد. به عنوان مثال، فردی که در دوران کودکی حادثه‌ای دردناک مثل از دست دادن والدین یا تصادف را تجربه کرده است، آثار این حادثه در دوران بزرگسالی نیز با وی همراه است و روی زندگی او تاثیرگذار است؛ از این رو بسیار مهم است که تروما و ضربه روحی شدید را خیلی زود تشخیص دهید و هرچه سریع‌تر برای درمان آن اقدام کنید.

در این نوشته کلینیک روانشناسی برگ سبز، بهترین کلینیک روانشناسی غرب تهران، می‌خواهیم به سراغ بررسی تروما و علائم آن برویم و در نهایت روش های درمان تروما را بیان کنیم. اگر شما یا اطرافیانتان دچار ضربه روحی پس از حادثه شده‌اید، پیشنهاد می‌کنیم در ادامه این نوشته با ما همراه باشید تا با علائم مختلف آن آشنا شوید.

تروما یا ضربه روحی، پس از تجربه‌های دردناک و استرس‌زا در زندگی به وجود می‌آید و می‌تواند زندگی فرد را به شدت تحت تاثیر قرار دهد. اگر تروما به موقع درمان نشود، علائم آن تا سال‌ها همراه فرد باقی می‌ماند و موجب آزار او می‌شود. اولین قدمی که برای درمان تروما باید انجام دهید، مراجعه به روانشناس ماهر است. کلینیک روانشناسی برگ سبز، بهترین کلینیک روانشناسی غرب تهران، مفتخر است که جلسات روانشناسی و روانپزشکی را در محیطی امن و آرام و زیر نظر بهترین متخصصان روانشناسی و روانشناسان بالینی برگزار می‌کند. همین حالا می‌توانید برای درمان تروما و مراجعه به روانشناس در کلینیک روانشناسی برگ سبز اقدام کنید و از طریق لینک زیر، وقت رزرو کنید.

تروما چیست؟

تروما یا ضربه روحی، یک واکنش روانی نسبت به قرار گرفتن در شرایط استرس‌زا است. افرادی که حوادثی مثل جنگ، بالایای طبیعی، تصادف مرگ‌بار، از دست دادن عزیزان و … را تجربه می‌کنند و در شرایط استرس‌زا قرار می‌گیرند، ممکن است پس از حادثه دچار تروما شوند. تروما یک شرایط روحی است که زندگی فرد را به شدت تحت تاثیر قرار می‌دهد و تا مدت‌ها پس از حادثه

تروما

نیز با فرد همراه است. اگرچه معمولا افراد پس از تجربه‌های تلخ، سنگین و استرس‌زا دچار تروما می‌شوند؛ اما تروما لزوما پس از حوادث بسیار سخت و ناگهانی رخ نمی‌دهد و ممکن است فرد پس از قرار گرفتن در شرایط استرس‌زا که از نظر ما معمولی تلقی می‌شود نیز دچار تروما شود.

علائم روحی و جسمی تروما

همه ما به طرق مختلفی نسبت به تروما واکنش می‌دهیم؛ از این رو طیف علائم تروما بسیار گسترده است و تروما ممکن است در هر فردی، به گونه‌ای متفاوت خود را نشان دهد. تروما علاوه بر علائم روحی، علائم جسمی و فیزیکی نیز دارد. برخی از رایج‌ترین علائم روحی تروما عبارتند از:

• اضطراب و ترس
  • شوک و انکار
  • احساس گناه و سرزنش خود
  • منزوی شدن و کناره‌گیری از دیگران
  • احساس ناراحتی و ناامیدی
  • احساس بی‌حسی نسبت به همه چیز
  • مشکل در تمرکز
  • خشم و عصبانیت
  • شوکه شدن
  • تحریک‌پذیری احساسی آسان
  • نوسانات خلقی
  • سو مصرف مواد مخدر و الکل

علاوه بر موارد بالا، تروما با علائم فیزیکی و جسمی نیز خود را نمایان می‌کند. از جمله علائم فیزیکی تروما عبارتند از:

• اختلالات خواب مثل بی‌خوابی یا کابوس دیدن
  • خستگی مفرط و بی‌دلیل
  • ضربان قلب بالا
  • تنش عضلانی
  • تعریق زیاد
  • مشکلات گوارشی به خصوص معده درد
  • گرفتگی و تنش عضلانی

درمان تروما (ضربه روحی)

همانطور که مشاهده کردید، علائم تروما و ضربه روحی و احساسی به قدری شدید است که زندگی عادی و نرمال فرد را به شدت تحت تاثیر قرار می‌دهد؛ از این رو بسیار مهم است که نسبت به درمان زودهنگام تروما اقدام کنید. تکنیک‌های درمانی مختلفی برای درمان و معالجه تروما وجود دارد که روانشناس با توجه به شدت تروما و بیماری فرد، روش مناسب را انتخاب می‌کند. در ادامه برخی از روش های درمان تروما را بررسی می‌کنیم:

روان درمانی

اولین اقدامی که در مواجهه با تروما باید انجام دهید، مراجعه به روانشناس و شروع جلسات روان درمانی است. شرکت در جلسات روان درمانی کمک بسیار زیادی به درمان تروما خواهد کرد و این امکان را به شما می‌دهد تا ریشه مشکلات خود را بیابید. در جلسات روانشناسی شما این امکان را خواهید داشت تا احساسات خود از حادثه و اتفاق را به صورت شفاف و به دور از ترس قضاوت بیان کنید. در این بین روان درمانگر و روانشناس بالینی نیز به شما کمک می‌کند تا با ترس‌های خود مواجه شوید و آن‌ها را حل کنید.

رفتار درمانی

رفتار درمانی یکی دیگر از روش های درمان تروما است. در رفتار درمانی، روانشناس سعی می‌کند تا با شناخت الگوهای رفتاری و اصلاح آن‌ها، روی نحوه رفتار فرد تاثیر بگذارد و با تغییر الگوهای رفتاری، احساسات و رفتار فرد را کنترل کند.

یکی از تکنیک‌های اساسی که به درمان تروما و ضربه روحی کمک می‌کند، کنترل و مدیریت احساسات است. مدیریت و کنترل احساسات یکی از مهارت‌های فردی بسیار مهم در طول زندگی است. در طول روز و محیط کار یا خانه، شما  با احساسات مختلفی درگیر می‌شوید که در لحظه اجازه بروز آن‌ها را ندارید. مهارت کنترل احساسات این امکان را به شما می‌دهد تا بتوانید رفتار مناسبی، با توجه به شرایط، از خود نشان دهید.

دارو درمانی

در بسیاری از موارد که علائم تروما شدید‌تر خود را نشان می‌دهند، لازم است که در کنار جلسات روان درمانی، دارو درمانی را نیز شروع کنید. مصرف برخی از داروها به کاهش علائم تروما و ایجاد آرامش بیشتر و دنبال کردن یک زندگی نرمال به شما کمک می‌کند. نکته بسیار مهمی که در مورد دارو درمانی باید در نظر داشته باشید این است که دارو درمانی حتما باید زیر نظر یک روانپزشک متخصص انجام شود.

درمان افسردگی کودکان

نوروتراپی

در برخی از موارد نیز ممکن است بنا به تشخیص پزشک، از روش‌‌های نوروتراپی استفاده شود. معمولا هنگامی که تروما شدید می‌شود و ممکن است آسیب جدی به فرد وارد شود، پزشک توصیه می‌کند که از درمان‌های نوروتراپی کنید و شما را به یک نوروتراپیست ارجاع می‌دهد. در روش‌های نوروتراپی ما سعی می‌کنیم تا سیگنال‌های ارسالی از طرف مغز را تغییر دهیم و این سیگنال‌ها را اصلاح کنیم. با اصلاح سیگنال‌های مغزی، شیوه رفتار فرد نیز متفاوت می‌شود و احساسات فرد تغییر می‌کند.

نوروتراپی یک روش درمانی برای بیماری‌ها و اختلالاتی مانند اضطراب و افسردگی حاد است. در نوروتراپی الگوهای مغزی که پیش از این تغییر کرده و باعث بروز چنین اختلالاتی می‌شوند را تغییر می‌دهیم. هدف نوروتراپی آموزش مجدد مغز و توسعه مهارت‌های جدید است تا عملکرد مغز به حالت عادی و نرمال خود بازگردد.

گروه درمانی

جلسات روان درمانی گروهی یا گروه درمانی نیز یکی از روش های درمان تروما است که در سال‌های اخیر توجه بسیاری از روان درمانگران را به خود جلب کرده است. معمولا از گروه درمانی به عنوان یک درمان مکمل در کنار رفتار درمانی رو روان درمانی استفاده می‌شود که کمک بسیار زیادی به فرد می‌کند.

در جلسات گروه درمانی، عده‌ای از افراد که تجربه مشترکی دارند و همگی به نوعی درگیر تروما هستند، دور یکدیگر جمع می‌شوند و درباره احساسات خود صحبت می‌کنند. در بین آن‌ها یک روانشناسی یا درمانگر ماهر نیز حضور دارد که وظیفه کنترل و مدیریت جلسه را بر عهده دارد و روی روند جلسه نظارت می‌کند. همچنین ممکن است روان درمانگر تکنیک‌هایی را نیز به افراد گروه آموزش دهد.

گروه درمانی باعث می‌شود که فرد احساس تنهایی نکند و این تصور را نداشته باشد که این مشکل تنها مختص به او است. همچنین، با توجه به اینکه افراد مبتلا به تروما پس از مدتی به انزوا رو می‌آورند و معمولا در جمع‌ها حضور پیدا نمی‌کنند، گروه درمانی این امکان را به افراد می‌دهد تا دوباره خود را در جمع پیدا کنند و حصاری که دور خود کشیده‌اند را بشکنند.

شما می‌توانید همین حالا برای درمان تروما اقدام کنید. کلینیک روانشناسی برگ سبز، بهترین کلینیک روانشناسی غرب تهران، اماده برگزاری جلسات روانشناسی و رفتار درمانی برای بهبود و درمان تروما است. متخصصان ما در کلینیک روانشناسی برگ سبز جزو بهترین روانشناسان کشور بوده و مهارت و تخصص بالایی در زمینه برگزاری جلسات روانسناسی و درمان تروما دارند. از طریق لینک زیر می‌توانید برای مراجعه به روانشناس و رزرو وقت مشاوره اقدام کنید.